keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Hiekkarannat on Koreassa jotain erilaista

Dormissa oli mies, joka kuorsasi toodella kovaa pitkalle yohon, joten ma sain unta vasta myohaan. Pasi kertoi, etta Markku ymmartaa mun tuskan, koska sille kuulema kavi Balkanreissulla samalla tavalla.

Lahdettiin Soulia pakoon Muui-jon saarelle. Sinne paasee kun menee lentokenttajunalla, bussilla, lautalla ja toisella bussilla. Siella oli kuumaa ja aika kivaa.


Kaytiin syomassa simpukoita ja nuudelia rannalla. Paikan pitajat otti simpukat akvaarioista mestan edesta ja heitti paitaan. Oli hyvaa ja takula tuoretta.

Pasi kapyttelee kohti aaltoja.
 Siella oli vissiin laskuvesi, joten aallot nakyi varmaan joku 600m paassa. Matkalla aaltoihin nahtiin kaikenlaisia elukoita, kuten rapuja, simpukoita ja erilaisia monkiaisia hiekassa.

Pasi tutkailee rapuja. Oli outoa nahda elavana niita olioita, joita oli just vahan aikaa sitten syonyt. 

Kun tultiin takaisin jouduttiin mutaan! 
 Loppujenlopuksi ei koskaan paasty uimaan, koska vetta ei vaan ollut tarpeeksi, vaikka se onkin Keltainen meri minka aarella oltiin.

Paikalliset mummot ja papat tuli sinne meidan kanssa samaan aikaan sankoin joukoin keraamaan simpukoita! Me oltiin ihan inessa selkeesti, koska kaveltiin katsomassa simpukoita. Mummoilla oli tosi isot muovipussit taynna simpukkaa kotiin vietavaksi bussissa takaisin. Nuoria ei paljoa nakynyt ja Pasi jai kovasti kaipaamaan animesta tuttua leikkisaa juoksentelua rantavedessa. Ehka Japanissa sitten.

Mutta ranta ei ihan vastannut meidan kasitysta "saaren hienoimmasta hiekkarannasta, jossa on paljon kultaista hiekkaa". Hiekkaa oli, mutta myos mutaa. Saatiin me silti rusketusta ja ma nukuin paikkarit hiekalla :)

5 kommenttia:

  1. Kroatiassa pääsee uimaan, kristallinkirkkaaseen turkoosiin mereen.

    VastaaPoista
  2. Ehkä olette selvillä mutta hallitus sopi nyt uskonnon yhden vuosiviikkotunnin vähentämisestä vuodesta 2016 alkaen. Liikuntaa lisätään, samoin historiaa ja yhteiskuntaoppia.

    VastaaPoista
  3. Herkun näköistä nuudelia! Mä kävin täällä salilla ja kaipasin tuttuja, kun en osannut käyttää niiden kaikkia hienoja laitteita. Painopuolella oli pelkkiä miehiä, enkä ymmärtänyt kuinka monta kiloa on mikäkin paino. Nostelin sitten sellaisia, jotka tuntui tutuilta :)

    VastaaPoista
  4. Se hissan lisays tulee ala-asteelle ja luulen etta uskonnon vahennys tulee sinne myos. Olen vahan seurannut tota uskontokeskustelua ja se on aika kummalista. Se perustuu ennemmin ennakkoluuloihin kuin tietoon.

    Joku perustelee uskonnon vahennysta esim. silla, etta "en ma kirkkohistoriasta muista mitaan niin ei sita pitaisi opettaa" no, on paljon esim. matikkaa mista ma en todellakaan muista mitaan. Eiko sita pitaisi sitten opettaa ennemminkin lisaa jos siita ei musita mitaan ;) Hehee..

    Perehtyisivat esim. ylakoulun uskonnonopetuksen opetussuunnitelmaan ennen kuin valittavat miten turha aine se on. Varsinkin kun samat tyypit vaatii kouluun muiden uskontojen tuntemusta (7.luokan uskonto) oman kulttuurin ja perinteen seka eurooppalaisuuden kehittymisen tuntemista (8.lk uskonto) ja etiikkaa ja arvopohdintaa (9.lk uskonto)

    Sitten viela siita haluan vaahdota vahan, kun on ihmisia jotka on sita mielta, etta ei kristinuskoa pida opettaa erityisesti Suomessa vaan kaikkia tasapuolisesti niin kristinusko nakyy meidan arjessa niin mielettomasti, etta jos siita ei tieda perusteita niin on vahan kummallista. Miten sita sitten ymmartaa kauhuleffojen kauhua jos ei tieda katolisuuden manauskaytaynnoista mitaan? Miten ymmartaa Simpsonien hauskimmat jutut, jos ei tieda Raamatun kertomuksista mitaan?

    Ma koen, etta jos esim. tietaisin buddahalaisia mytologioita enemman niin olisi saanut talla matkalla paljon enemman irti monesta kohteesta. Sama varmaan jos matkustaa islamilaiseen maailmaan niin mita enemman tietaa uskonnon kertomuksia niin sita enemman nakee/tunnistaa asioita ja voi ottaa niista huumaa.

    Eli uskonto ja kulttuuri kietoutuu niin paljon yhteen et mun mielesta nykyisessa maailmassa pitaisi enemman opettaa uskontoja ja toisia kulttuureja ja lisaksi viela sita omaa pohdintaa mita harjotellaan 9.luokalla. Koska aika harvalla peruskoululaisella on perusteltu mielipide juuri mistaan asiasta. Yleisin vastaus on "emmaatieda" Ja oman kulttuuritaustan tietaminen on kanssa tarkeeta, jotta voi esim. keskustella hostellissa vahankaan syvallisempia keskusteluja toisista kulttuurista tulleiden kanssa.

    Ni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, esimerkit oli ainakin HS:ssa alakoulun oppikirjoista, joissa on ruokuksia, että Jeesus lopettaisi kiusaamisen koulussa. Kyllä nuo kaikki on mainittu mutta sitten samaan hengenvetoon sanotaan, että niitä on muissakin aineissa. Ja Gustafsson haluaa kuluun lisää ARVOKASVATUSTA ja yhteiskunnallisia taitoja. Tämän taustalla varmaan on kouluampumisjutut.

      Mutta en tosiaan tiedä, miltä asteelta noita lisätään ja poistetaan, alakoulusta varmaan.

      Olen sun kanssasi samaa mieltä noista perusteista. Mutta olisiko kulttuurihistoria sitten parempi oppiaine niille?

      Poista